Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Заступник голови Солом’янського райсуду Києва Тарас Оксюта: «Зміни вже почалися, ефективність нашої роботи покаже час»

17 жовтня 2018, 09:56

 

Видання: Закон і Бізнес
Номер видання: 17 жовтня 2018 року
Автор: Ксенія Таламанчук

 

Більшість питань, пов’язаних із діяльністю антикорупційних органів, нині вирішується в Солом’янському районному суді м.Києва. Тож «ЗіБ» вирішив дізнатися в заступника голови цієї установи й водночас слідчого судді Тараса ОКСЮТИ, що зміниться з появою Вищого антикорупційного суду. Принагідно він розповів про витоки корупції, суддівську психосоматику, повернення довіри до суду та судову реформу.

 «Сам по собі антикорупційний суд не викоренить корупції й не повинен»

— Пане Тарасе, створення ВАКС було однією з вимог до України для подальшої співпраці з МВФ. Чи є сенс витрачати гроші на заснування окремої установи, коли цю категорію справ досить успішно розглядають, зокрема Солом’янський райсуд м.Києва?

— Гадаю, що створення антикорупційного суду може дати серйозний поштовх до змін не лише всередині судової системи, а й у всій державі.

Однак для того, щоб ці зміни почалися, потрібно дотримуватися певних умов. Одна з них — проведення незаангажованого, неупередженого та прозорого конкурсу для суддів. Відповідно, судді, котрі прийдуть на посади, повинні мати глибоке розуміння необхідності та невідворотності змін.

— Деякі експерти наголошують, що ВАКС сам по собі не може подолати корупцію, і наводять сумну статистику, згідно з якою в більшості держав, за винятком хіба що Сенегалу, очікуваних змін не відбулося. Чому в нас це має спрацювати?

— Звісно, сам по собі антикорупційний суд не викоренить корупції й не повинен. Але він стане саме тією ланкою, якої не вистачає в механізмі новостворених антикорупційних органів. Сьогодні розгляд усіх подібних справ, по суті, гальмується завантаженістю місцевих судів, до яких вони передаються, в умовах дефіциту кадрів. Оскільки суд буде спеціалізованим, це дасть можливість приділяти максимальну увагу кожній справі та сторонам у ній. Таким чином, з появою ВАКС є реальний шанс підвищити як швидкість, так і якість розгляду справ цієї категорії.

Крім того, він повинен стати взірцем для всієї судової влади. З огляду на кошти, передбачені для реалізації цього проекту, судді будуть забезпечені якісною матеріально-технічною базою. А за умови проведення прозорого конкурсу посади в ньому здобудуть особи, які розуміють виклики сьогодення та специфіку роботи.

Ще однією проблемою наразі є негативне сприйняття судової системи, що ґрунтується не стільки на об’єктивних показниках, скільки на концентрації медіа на негативі. Мушу визнати: судова влада приділяє мало уваги щоденній комунікації роботи, досягненню певних результатів та змін. Тому маю надію, що з появою ВАКС ми зможемо змінити стан речей та сприйняття судової влади в цілому.

Насправді в нас достатньо фінансової підтримки, ми тісно співпрацюємо із західними партнерами, маємо змогу взяти все найкраще з міжнародного досвіду та реалізувати.

«Судова система повинна бути ефективною, адже справи, що розглядаються роками, — це нонсенс»

— Судова реформа триває вже багато років, постійно щось змінюється. Які можливості відкриються зі створенням ВАКС?

— Упевнений, що судова система потребує реформ. І в цьому, як і в будь-якому іншому явищі, є щось добре та погане. Але, гадаю, єдине, що погано в судовій реформі, — це швидкість її запровадження. Судова влада є більш ніж важливою складовою цивілізованого суспільства. В наших же реаліях громадяни не мають безперешкодного доступу до правосуддя, його фактично немає кому здійснювати.

Засновуючи ВАКС, ми маємо можливість створити щось принципово нове, і справа не тільки в тому, яку категорію справ він розглядатиме. Ключова особливість — це добір кадрів і конкурс до нього. Для отримання посади професійних знань недостатньо — створено всі передумови, щоб обрати на посади тих суддів, які готові до такої роботи ментально.

— Тоді від кого залежить успіх у боротьбі з корупцією?

— Корупція — складне явище, яке неможливо розглядати виключно в площині покарання чи появи спеціалізованого суду. Кожне суспільне явище, і корупція не виняток, має свої причини, закони розвитку та наслідки.

Коли ми ведемо мову про корупцію, то необхідно застосовувати комплексний підхід і не менш важливо починати з причин. Її розвиток починається саме з неналежних умов праці та мізерної зарплати. Саме такий стан речей формує появу досить спокійного сприйняття явища корупції як такого. Історично таке сприйняття вже достатньо глибоко в’їлося в державному секторі. На мою думку, настав час змінювати ці основи, змінювати мотивацію людей до працевлаштування на державну службу.

Головне в боротьбі з корупцією — це налагоджений механізм, коли всі державні органи працюють разом. Насправді САП, НАБУ та ВАКС — деталі одного механізму, котрий має запрацювати та стати еталоном правосуддя в певній категорії справ.

Зміниться швидкість вирішення справ — з’являться перші вироки — як  обвинувальні, так і виправдувальні. Головне: суспільство побачить чітку, прозору роботу, зрозуміє, що це дійсно потрібно.

Загалом світова практика показує, що 80% кримінальних проваджень завершуються на етапі досудового розслідування укладенням угод між сторонами, і це нормально. «Справа Манафорта» в цьому сенсі є показовою, слідство може бути швидким та прозорим. Тому, якщо особа знає, що вона винна, укладе угоду зі слідством.

Невинуваті особи теж отримають можливість доведення своєї правоти, проходитимуть всю процедуру до кінця, аби отримати виправдувальний вирок.

— Тобто ефективність нової установи залежатиме від професіоналізму суддів?

— Судова система повинна бути ефективною, адже справи, що розглядаються роками, — це нонсенс. І ВАКС може дати поштовх саме до таких змін. І тут мають спрацювати не тільки високий рівень професіоналізму, а й наявність достатньої кількості суддів, належної матеріально-технічної бази. Тоді справи вирішуватимуться швидко.

Взірцем у цьому сенсі є США, там створено всі умови для нормальної та ефективної роботи суду. І мова не лише про законодавство чи професіоналізм. Матеріально-технічна база має велике значення. Коли є кімнати для прокурорів, для сторони захисту, кожен суддя має власний кабінет та повноцінний зал засідань, є кімнати для підозрюваних, суд розташований в одному приміщенні — ефективність роботи підвищується.

Так, у Далласі (штат Техас), наприклад, приміщення окружного суду об’єднане з місцем, де тримають підозрюваних. І при необхідності час доставки особи займає не більш як 10 хв. На перший погляд, це досить банальні речі, однак вони прискорюють розгляд справ.

Більшість українських судів не має належного матеріально-технічного забезпечення, часто навіть немає єдиного приміщення. Тож судді змушені витрачати час, аби дістатися з одного приміщення до іншого.

— Якщо так багато зроблено, а система вже працює по-новому, чому рівень корупції в Україні залишається надвисоким?

— Корупція — це особливий вид злочинності, який процвітає в місцях поєднання державних та бізнес-інтересів. Загалом це економічні злочини, і це дуже серйозно. Одним з основних завдань органів боротьби з корупцією є протидія їй. Найголовніше — це викрити та знищити всі тіньові схеми, швидко притягнути винних до відповідальності та провести відповідну профілактику правопорушень у суспільстві.

Суспільство теж необхідно виховувати, бо всі прагнуть прозорості, але при тому хочуть мати кума, який все може вирішити. Необхідно створювати можливості для задоволення певних потреб і попиту, інакше вся робота щодо викоренення корупції не матиме сенсу. Вільний ринок, поширення та абсолютизація приватної власності, надання більших  можливостей для легального ведення бізнесу та викоренення тіньових схем — ось що нам потрібно. Суспільство повинне навчитися жити прозоро й відповідально, але це неможливо зробити за рік чи два.

Дехто каже, що ВАКС має стати тимчасовим, і через 5 або 10 років у ньому не буде потреби. Я згоден: якщо через 10 років наше суспільство почне жити краще, рівень життя підвищиться до рівня, наприклад, норвезьких країн, то ліквідуємо цей суд. Але наразі, в умовах глибокої економічної кризи, він нам потрібен.

— Основний акцент під час просування ідеї про утворення ВАКС робився на доборі чесних служителів Феміди. Які якості важливі для тих, хто збирається працювати в цій установі?

— Вимога щодо доброчесності є лише однією з багатьох, які висуваються до кандидатів, котрі хочуть отримати посади у ВАКС. У нас багато професійних та доброчесних суддів. Проте більш важливими є розуміння необхідності боротьби з корупцією та наявність прогресивних поглядів.

«Працювати за колишніми стандартами неможливо, а нових ми ще не розробили»

— Які зміни відбулися у вашому суді, коли йому довелося розглядати антикорупційні справи?

— В Україні є позитивний досвід створення антикорупційних органів. Так, приблизно з листопада 2015 року Солом’янський райсуд став розглядати матеріали НАБУ та САП, і фактично із цього часу почалися зміни. Ідеться про якість підготовки детективів та прокурорів і, відповідно, якість матеріалів. Тоді ми почали переходити на інший рівень, якість розслідувань  на порядок вища, ніж у інших органів; прокурорів та детективів приємно слухати, матеріали, що подаються до суду, здебільшого відповідають нормам чинного законодавства, порушень набагато менше. Тобто добір та відмінний конкурс дали про себе знати.

— А що змінилося для вас особисто?

— Судове засідання може тривати цілий день, але виходиш задоволений, хоч і стомлений, оскільки побачив якісну роботу як сторони обвинувачення, так і сторони захисту. І ця робота була правовою, а не популістською.

Можна скільки завгодно кричати «зрада», можна скаржитися на суддів — це не дає результату. Його можна отримати виключно тоді, коли сторони дотримуються вимог законодавства й діють професійно.

Саме тому однією з головних умов при створенні ВАКС вважаю професійний та якісний добір. Для цього є всі умови.

— Ви приділяєте багато уваги матеріально-технічному та організаційному забезпеченню судів. Усе так погано чи це так надважливо?

— Мені дійсно дуже близька ця тема, оскільки минуло вже більш ніж 2 роки з дня пожежі у будівлі Солом’янського районного суду, а ми ще й досі «тимчасово» перебуваємо в приміщенні, що було заплановане під капітальний ремонт. Ми зараз з вами тут сидимо, і ви теж можете оцінити ці умови. Підкреслю, що йдеться не тільки про комфорт суддівського апарату, а й про умови роботи всіх сторін, що беруть участь у процесі, тобто про представників сторін обвинувачення, захисту та інших слухачів, в тому числі і ЗМІ.

Вважаю, що судова система потребує ґрунтовного реформування: вона повинна змінюватися, очищуватися та відбудовуватися. Безперечно, якість законодавства впливає на стан захисту прав і свобод людини, і про це багато говорили. Однак як суддя, який займає адміністративну посаду, зазначу, що потрібно враховувати й інші аспекти.

Чи не є знущанням над сторонами процесу, суддями та працівниками апарату, коли в приміщенні відсутнє належне опалення, а мало не кожен дощ перетворюється на стихійне лихо? Легко все списувати на зраду та любов до грошей, чомусь не заведено говорити, що судді — теж люди. Не заведено говорити ні про професійні хвороби, ні про професійне вигорання, ні про відповідальність. Ніхто не питає в суддів, особливо в тих, які мають у провадженні кримінальні справи, як вони почуваються після почутого в судовому засіданні.

Система перебуває на зламі, коли працювати за колишніми стандартами неможливо, а нових ми ще не розробили. Судова система потребує своїх візіонерів, лідерів, які знають, що і як потрібно змінювати, і здатні вплинути на прийняття рішень.

«Сьогодні судді позбавлені пільг та живуть в умовах надзвичайного навантаження»

— Однак в Україні триває судова реформа. Як ви її оцінюєте?

— Реформа судової системи вкрай потрібна. Однак є речі, яким приділяється надто мало уваги. Так, судову систему необхідно і можна побудувати ефективно. Варто запозичити досвід у бізнесу, який має багато  цікавих рішень і кейсів. Сьогодні судді працюють в умовах надзвичайного навантаження, і з цим потрібно щось робити. Людський ресурс, на жаль, вичерпуваний. Необхідно терміново наповнювати систему новими суддями.

Професійне вигорання також є серйозною проблемою. Я не кажу, що в кожному суді має бути штатний психолог, але суддя повинен мати доступ до допомоги такого роду. Сьогодні судді позбавлені пільг та не відчувають себе захищеними. Все це призводить до хвороб, втрачається інтерес до життя. Недаремно після 20-х років роботи на посаді судді особа має можливість виходу  у відставку. Мало хто замислюється, що від морального та психологічного стану судді залежить доля та життя інших людей.

Ми повинні запозичувати найкращий досвід, створювати умови для нормальної та ефективної роботи працівників апарату та суддів, тоді і якість правосуддя покращиться.

— Деякі судді скаржаться на реформи, ображаються на недовіру та необхідність підтверджувати кваліфікацію. Чому ж ви такий оптимістичний?

— Не бачу жодної проблеми в тому, щоб підтвердити свій рівень знань та вмінь. Судді, які пройшли цю процедуру, отримали підвищення заробітної плати. Це добре чи погано? Вважаю, що добре.

Крім того, мені було цікаво виконувати запропоновані завдання, отримати свій психологічний портрет. Це все був цікавий та корисний досвід. Я не бачу в цьому нічого образливого. Питання в тому, що одним з важливих факторів спокою для будь-якої людини є стабільність. А подібні оцінювання — це вихід із зони комфорту та спокою.

Що ж стосується реформи, то є багато позитивних змін. Утім, вони не мають належного висвітлення. Судовій системи потрібні власні піарники, як на Заході. Щоб це насправді було public relations, а не формальними оголошеннями. Потрібно бути сучасними, використовувати всі інноваційні інструменти, підтримувати необхідний рівень комунікації із суспільством. Тоді питання про довіру до суду не буде актуальним.

Нині ЗМІ висвітлюють виключно проблеми, однак ніхто не розказує ні про досягнення, ні про результати.

— А чому так відбувається?

— Напевне, головною проблемою несприйняття реформи суспільством є відсутність належного та доступного роз’яснення. Громадяни повинні розуміти загальну стратегію змін. Проте частина суспільства не має достатніх знань або ж достатньої мотивації, щоб розібратися, як побудована система судоустрою в країнах ЄС або США. Однак це обов’язок держави — інформувати своїх громадян про зміни.

Урешті-решт розповідати, чому для створення нової системи судоустрою необхідно стільки зусиль. Суспільство повинне розуміти реальний стан справ, бути належним чином поінформованим про реальні проблеми та шляхи їх подолання, але це неможливо без двостороннього діалогу.

— Чи братимете участь у конкурсі на посади у ВАКС?

— Звичайно, бо хочу змін. Маю надію, що цей конкурс буде проведено відкрито та прозоро. Особливо з огляду на участь у ньому міжнародних експертів, які  зарекомендували себе як професіонали.

Вірю, що, займаючи цю посаду, матиму вплив на якісні зміни у державі. І рано чи пізно реформи принесуть свої плоди. В кінцевому підсумку ми повинні прийти до такого рівня правосуддя, як у ЄС та США. Посада судді має бути шанованою, а доступ до правосуддя — простим і прозорим.

Звичайно, я хочу, аби мої діти зростали в прогресивній та європейській країні, що неможливо без викоренення корупції. В міру своїх можливостей та обов’язків, покладених на мене державою, кожного дня роблю все, що від мене залежить.

Зміни вже почалися, ефективність нашої роботи покаже час.